آموزش بین‌الملل: جمهوری اسلامی باید نقض مداوم حقوق معلمان را متوقف کند

 

جامعه جهانی آموزش بین‌الملل و سازمان‌های عضو آن، از مقامات جمهوری اسلامی خواستند تا به معلمان اجازه دهند تا بدون ترس از خشونت یا بازداشت خودسرانه، از حق خود برای درخواست حقوق عادلانه و همچنین آزادی همکاران زندانی خود استفاده کنند.

، در بیانیه جامعه جهانی آموزش بین‌الملل که در پی بازداشت یکی از روسای اتحادیه فرهنگیان و تداوم حبس سایر معلمان منتشر شده، آمده است: معلمان و فرهنگیان در ۱۱۰ شهر ایران در تاریخ ۲۲ آذر ماه، در اعتراض به شرایط بد معیشتی و سطح پایین حقوق دست به تحصن زدند.

معلمان به‌ عنوان یکی از سازمان‌ یافته‌ترین بخش‌های کارگری کشور، سال‌هاست که تجمعات اعتراضی گسترده‌ای برگزار می‌کنند و خواسته‌های مختلف خود را از جمله دریافت دستمزد منصفانه، آزادی فعالان صنفی زندانی، بیمه درمانی و مزایای بازنشستگی، پایان دادن به تبعیض در نظام آموزشی، مهار خصوصی‌سازی آموزش و پرورش، حفظ آموزش عمومی رایگان و تعمیر ساختمان مدارس مطالبه کرده‌اند.

در بیانیه فوق آمده است: در این تحصن، معلمان پلاکاردهایی در دست داشتند که بر روی آنها نوشته شده بود: “آموزش رایگان حق همه دانش‌آموزان است”، “زندان جای معلمان نیست”، “معلمان زندانی باید آزاد شوند”، “اعتصابات، تظاهرات و تشکل‌های کارگری حقوق تغییرناپذیر است” “، “معلمان محکم می‌ایستند و در برابر تبعیض مقاومت می‌کنند.”

در ادامه بیانیه فوق می‌خوانیم: شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، وابسته به “آموزش بین‌الملل” (EI ) نیز اعلام کرد؛ “نه دولت و نه مجلس هیچ توجهی به خواسته‌های ما نشان نداده‌اند”. در عوض، کاهش بودجه برای دوره بودجه آتی اعلام شده است.

شورا ادامه داد: “تخصیص بودجه به نهادهای نظامی و غیرپاسخگو چندین برابر شده است، در حالی که معیشت اکثر مردم و همچنین معلمان، نادیده گرفته شده است”.

این شورا: بازداشت فعالان صنفی معلمان ایرانی را به شدت محکوم کرده و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط آنها هستیم.

در حال حاضر در ایران، ده‌ها تن از مدافعان حقوق معلمان با فعالیت‌های مسالمت‌آمیز به اتهاماتی که بازتاب جرم‌انگاری ابراز عقاید مخالف، اعتراضات، تجمعات مسالمت‌آمیز و فعالیت مستقل کارگری است، زندانی هستند.

طی سال‌های اخیر، حداقل چهار معلم به اتهام فعالیت علیه جمهوری اسلامی به اعدام محکوم شدند و سه نفر از آنها با اسامی؛ هادی راشدی، هاشم شعبانی‌نژاد و فرزاد کمانگر معلم کرد، اعدام شدند.

آموزش بین‌الملل چند سالی است که وضعیت دشوار اتحادیه‌های کارگری و فرهنگیان در ایران را زیر نظر دارد. همچنین کمپین‌هایی را برای آزادی معلمان و دیگرانی که به طور مسالمت‌آمیز از حقوق خود دفاع کرده‌اند، رهبری کرده است.

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

مصاحبه شاهزاده رضا پهلوی

اگر واقعا می‌خواهیم از تشدید تنش جلوگیری کنیم باید به دنبال پایان این رژیم باشیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *