_فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران روز سه‌شنبه ۲۹ آذر در نخستین سخنرانی عمومی خود پس از آغاز اعتراضات سراسری در ایران در جمع کادر نیروی قدس سپاه گفت: «در تمام این خیابان ولیعصر که راه بروید یک زن باشرف را نمی‌بینید که غیرمحجبه باشد».
از آغاز اعتراضات مردمی در ایران که ابتدا واکنشی به جان‌باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد بود، شمار زیادی از زنان و دختران، به‌ویژه در شهرهای بزرگ مانند تهران، بدون حجاب اجباری در سطح شهر تردد می‌کنند.
نظرسنجی «داده‌های باز ایران» که به تازگی منتشر شده است، نشان می‌دهد که ۸۰ درصد از زنان و دختران ساکن تهران در هفته‌های اخیر حضور در خیابان را بدون حجاب اجباری تجربه کردند.
اما این نخستین بار است که فرمانده مهم‌ترین نیروی سپاه پاسداران این شمار از زنان و دختران، به‌ویژه ساکنین پایتخت را علنا در شمار زنان «بی‌شرف» قلمداد می‌کند.
این بخش از سخنان اسماعیل قاآنی در حالی که به‌طور مستقیم از شبکه خبر سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شد از برخی رسانه‌های نوشتاری و خبرگزاری‌های حکومتی حذف شده است.
فرمانده نیروی قدس سپاه در سخنرانی‌ روز سه‌شنبه خود بارها از واژگان «روسپی، هرزه، تحفه، خائن، سگ دست‌پرورده خون آشام و تفاله‌های بی‌ارزش» در مورد آمریکا، عربستان، اسرائیل و گروه‌های مخالف حکومت جمهوری اسلامی در خارج از کشور استفاده کرد و ناسزاهایی مانند «خاک عالم بر سرتان» و «ای بی‌شرف‌ترین افراد» را بر زبان آورد.


_شورای حقوق بشر سازمان ملل روز سه‌شنبه ۲۹ آذر سه حقوقدان زن را به عنوان اعضای کمیته حقیقت‌یاب در مورد کشتار و سرکوب معترضان در ایران تعیین کرد.
فدریکو وییگاس، رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل، گفت این سه حقوقدان زن سارا حسین، وکیل دیوان عالی بنگلادش، شهین سردار علی استاد پاکستانی رشته حقوق و ویویانا کرستیسویک، فعال حقوق بشر آرژانتینی، هستند. خانم سارا حسین ریاست این کمیته را برعهده دارد.
بعید است حکومت جمهوری اسلامی با تحقیقات این کمیته حقیقت‌یاب همکاری کند و يا به اعضای آن اجازه سفر به ايران بدهد.


_بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا گفت روسیه قرار است در ازای پهپاد به ایران قطعات تسلیحاتی پیشرفته بدهد و از سایر کشورهای غربی خواست برای افشای معاملات و همکاری های تسلیحاتی بین مسکو و جمهوری اسلامی اقدامات بیشتری انجام دهند.


_دادگاهی در شیراز الهام افکاری، خواهر نوید افکاری را به تحمل پنج سال حبس محکوم کرد.


 

_تعدادی از هنرمندان مشهور سینما و تئاتر جهان و نویسندگان مطرح بین‌المللی با انتشار نامه‌ای سرگشاده ضمن اعتراض به بازداشت ترانه علیدوستی، خواستار آزادی فوری این بازیگر ایرانی از زندان اوین شدند.
این نامه سرگشاده توسط چهره‌های سرشناسی مانند اما تامپسون، مارک رایلنس، مارک رافالو، کن لوچ، مایک لی، استیو مک‌کوئین، ایان مک‌کلن، دیوید هیر، جولیا استیونسون، و سپیده معافی بازیگر ایرانی آمریکایی امضا شده است.

 

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

مصاحبه شاهزاده رضا پهلوی

اگر واقعا می‌خواهیم از تشدید تنش جلوگیری کنیم باید به دنبال پایان این رژیم باشیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *