پاسپورت جمهوری اسلامی در ردیف بی‌اعتبارترین گذرنامه‌های جهان!

بنابر گزارش موسسه “هنلی” که در فصل‌های مختلف سال اقدام به انتشار رده‌بندی معتبرترین گذرنامه‌های جهان می‌کند، پاسپورت جمهوری اسلامی در ردیف‌های آخر فهرست و جزء بی‌اعتبارترین گذرنامه‌های دنیا قرار دارد.

، برپایه رده‌بندی انجام شده برای گذرنامه‌های ۱۹۹ کشور جهان که بر مبنای شاخص “هِنلی” صورت گرفته، این گذرنامه همراه با پاسپورت جمهوری دموکراتیک کنگو در جایگاه ۱۰۱ قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، شهروندان ایرانی بدون اخذ روادید فقط مجاز به سفر به ۴۲ کشور هستند که البته برای ۲۹ کشور در مبادی ورودی روادید صادر می‌شود. تنها ۱۳ کشور از شهروندان ایرانی برای ورود روادید اخذ نمی‌کنند!

در میان کشورهای خاورمیانه، پاسپورت امارات عربی متحده بالاترین اعتبار را دارد، به طوری که با ادامه صعود خود در این رده‌بندی از رتبه بیستم در سال ۲۰۱۹ به جایگاه پانزدهم در ابتدای سال ۲۰۲۲ رسیده است.

طبق این رده‌بندی، پاسپورت اسرائیل با توان سفر بدون روادید به ۱۵۹ کشور جهان در رتبه ۲۴ قرار دارد، البته در سال گذشته با توان سفر بدون روادید به ۱۶۱ کشور جهان در رتبه ۲۳ قرار داشت.

همچنین گذرنامه ترکیه نیز با ارتقاء سه پله‌ای نسبت به آغاز سال ۲۰۲۱ در رتبه ۵۰ قرار گرفته و با استفاده از آن می‌توان به ۱۱۰ کشور جهان بدون نیاز به ویزا سفر کرد.

برپایه این رده‌بندی، گذرنامه‌های قطر، کویت و عربستان سعودی نیز به ترتیب در رتبه‌های ۵۳، ۵۴ و ۶۵ قرار دارند که اعتبار آنها در مقایسه با ابتدای سال ۲۰۲۱ که به ترتیب ۵۶، ۵۵ و ۶۶ بود، بهبود یافته است

افغانستان و عراق نیز همچون سه سال گذشته در انتهای جدول رتبه‌بندی اعتبار گذرنامه‌های کشورهای جهان قرار دارند.

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

مصاحبه شاهزاده رضا پهلوی

اگر واقعا می‌خواهیم از تشدید تنش جلوگیری کنیم باید به دنبال پایان این رژیم باشیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *